Beperk afleiding in het verkeer door smartphonegebruik tot het minimum, houd focus

Smartphonegebruik in het verkeer moet tot een minimum worden beperkt, omdat het een risico oplevert voor de verkeersveiligheid. Jaarlijks leidt smartphonegebruik in het Nederlandse verkeer tot enkele tientallen doden en honderden gewonden. Het totaal verbieden van bellen of bediening van apparatuur is niet uitvoerbaar. Goed omgaan met de smartphone in de auto en andere zaken die kunnen afleiden, is daarom eigen verantwoordelijkheid.

Enkele tips en adviezen:

  • Zet je mobiel op ‘niet storen’. Kijk hier voor iPhone en hier voor Android-toestellen, of gebruik een van de apps tegen afleiding. Er zijn diverse apps die je hierbij helpen. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je tijdens het autorijden niet gebeld kunt worden.
  • Zet je telefoon uit en stop ‘m weg.
  • Installeer een car-kit in de auto zodat je handsfree kunt telefoneren.
  • Stoor anderen, waarvan je weet dat ze onderweg zijn, niet met social media berichten. Als je het beste met elkaar voor hebt, app je niet wanneer de ander rijdt.​​​​
  • Kijk voor meer handige tips op mono.nl.​​​​

Wat zegt de wet ?
Een mobiele telefoon vasthouden is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen. Vanaf 1 juli 2019 geldt dit verbod voor bestuurders van alle voertuigen, dus ook voor fietsers. De boete is € 240,- en voor fietsers wordt dit € 95,-.

Overtreding of niet?
Als je met de auto of een ander motorvoertuig stilstaat (bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of in de file), dan mag je de telefoon vasthouden en gebruiken. Je bent dan niet aan het rijden. Maar als het voertuig in beweging komt en je houdt de telefoon nog vast, dan is er sprake van ‘rijden’ en kan je een bekeuring krijgen. Dus ook als je net optrekt of langzaam vooruit gaat in een file.

Een mobiele telefoon bedienen, terwijl die in een houder staat, mag wel. Er is dan geen sprake van vasthouden, maar van handsfree gebruik. Leidt het bedienen van de telefoon tot gevaarlijk weggedrag, dan kan je een bekeuring krijgen op grond van het algemene gevaarsartikel in de verkeersregelgeving (artikel 5 van de Wegenverkeerswet).