Bandenfabrikant Michelin heeft een autoband gepresenteerd zonder lucht erin. Het bedrijf gaat prototypes van de band nog dit jaar testen, samen met General Motors. De planning is nu dat de banden in 2024 te koop zijn, zodat consumenten ze onder hun auto kunnen laten leggen.

De nieuwe band is een opvallende verschijning. Bekijk hem vanaf de zijkant en je kijkt er dwars doorheen, zo is te zien op vrijgegeven foto’s. Dat komt doordat de Uptis (Unique Punctureproof Tire System)-band is opgebouwd uit een groot aantal rubberen structuren – spaken, of ribben – die in radiale richting (van binnen naar buiten) de velg verbinden met een buitenring van rubber.

Als een auto op deze band staat, dan zorgt de gezamenlijke stijfheid van een aantal van die ‘spaken’ voor de benodigde demping. Dat werkt dus heel anders dan de traditionele autoband, waarbij de demping komt van luchtdruk (en een beetje van het vervormende rubber van de band).

 

Concept
De getoonde band is de invulling van het Michelin VISION concept, dat de bandenfabrikant in 2017 lanceerde. Was dat nog een band in de categorie ‘concept’, met de Uptis lijkt Michelin een stapje dichter bij een band te zijn gekomen die in grote aantallen geproduceerd kan worden.

Maar waarom zou je eigenlijk iets willen veranderen aan de huidige autoband? Dat is immers een prima functionerend ding. Leg hem om een velg, pomp er lucht in en je auto rijdt heerlijk comfortabel over de weg.

Nadelen
Dat klopt allemaal wel, maar Michelin denkt toch dat het beter kan. Luchtbanden hebben namelijk een aantal nadelen, zegt het bedrijf in een persbericht. Banden op lucht kunnen bij hoge snelheid kapotgaan, de gevreesde klapband. De nieuwe band heeft hier geen last van. Rijd je ermee over een spijker of een stuk glas, dan krijg je geen lekke band.

Luchtbanden hebben verder als nadeel dat ze bij verkeerd gebruik (te lage of te hoge bandenspanning, of niet goed uitlijnen van wielen) te snel slijten, of onregelmatig, waardoor ze te vroeg moeten worden afgedankt. Dit gaat volgens Michelin niet om kleine aantallen; wereldwijd zouden 200 miljoen banden te vroeg naar de vuilstort moeten vanwege te snelle slijtage.

Besparen op grondstoffen
Aan de Uptis-band valt niets verkeerd in te stellen; die leg je onder je auto en je kunt hem gebruiken. Zijn rijgedrag hangt volledig af van de vorm en het rubber dat de fabrikant erin heeft gestopt. Hij hoeft pas vervangen te worden als hij echt het einde van zijn levensduur heeft bereikt, in tegenstelling tot de huidige banden, die door verkeerd gebruik eerder vervangen moeten worden. Michelin verwacht hierdoor fors op grondstoffen te kunnen besparen.

Testen
Voordat het zover is, zal het bedrijf nog heel wat moeten testen. Daarmee begint het al dit jaar, kondigt het aan. Samen met General Motors gaat Michelin in de Amerikaanse (auto)staat Michigan prototypes van de Uptis-band testen, met Chevrolet Bolts.

Volgens de lokale nieuwssite The Detroit News, is dat een goede plek om de nieuwe band te testen, met zijn vele gaten in de weg. ‘Lekke banden komen vaker voor op wegen met veel kuilen en gaten.’